Straipsnis

ES apynasris platformoms: kokias naujas galimybes suteiks verslui ir vartotojams?

insight featured image
Gegužės 2 d. įsigaliojo Skaitmeninių rinkų reglamentas (SRR), kuris reikšmingai prisidės prie prie Lietuvos įmonių, kurios naudojasi internetinėmis prekyvietėmis, paieškos platformomis, socialiniais tinklais, debesijos ir internetinės reklamos paslaugomis. Naujos taisyklės pagerins ir vartotojų padėtį.
Contents

Naujasis reglamentas apribos nesąžiningą praktiką ir piktnaudžiavimą užimama rinkos padėtimi. Konkretų platformų sąrašą, kurioms galios nauji reikalavimai, Europos Komisija paskelbs vėliausiai rugsėjo mėnesį, bet tikėtina, kad į jį pateks „Amazon“, „eBay“, „Alibaba“, „Meta“, „TikTok“, „Twitter“, „Alphabet“ („Google“ paieška, „Adsense“ ar „DoubleClick“ reklama), taip pat „Apple App Store“ ir „Google Play“.

Su kokiomis rizikomis susiduriama?

Kaip pažymi L. Totoraitis, pastaraisiais metais daug kalbama apie iššūkius, susijusius su platformų ekonomika. Socialinių tinklų platformos prisideda prie politinių, socialinių, net nacionalinio saugumo rizikų – šiuo atveju verta prisiminti JAV kongreso posėdžius dėl „Facebook“ ir „TikTok“ veiklos. Tuo tarpu prekyviečių platformos naudojasi nesąžiningo susiejimo su kitomis paslaugomis praktika, į paieškos sąrašus iškelia savo pačių gaminamą produkciją, verslui ir vartotojams nesuteikia galimybės duomenų perkelti į kitą platformą.

Šiuo metu didžiausios platformų operatorės yra JAV ir Azijos šalių įmonės. Pagal globalią didžiųjų platformų kapitalizaciją ES tenka tik 4% viso rinkos „pyrago“. Tiesa, platformos vis tiek suteikia galimybių ES įmonių inovacijoms ir verslo plėtrai, besinaudojančioms tokiu modeliu savo prekėms ir paslaugoms parduoti internetu. Pavyzdžiui, Europos programėlių kūrėjai sugeneruoja 30% pasaulinių pajamų populiariausiose programėlių platinimo platformose.

Tačiau platformų operatorių rinkoje susiformavo mažas skaičius didelių įmonių, teikiančių paslaugas ir turinčių didelę ekonominę galią. Teikdami paslaugas prieigos valdytojai gali sujungti daug verslo klientų su daug galutinių naudotojų, o tai savo ruožtu jiems suteikia galimybę vienoje veiklos srityje įgytais pranašumais, pavyzdžiui, turima prieiga prie didelio kiekio duomenų, pasinaudoti kitose veiklos srityse. Kai kurios iš tų įmonių (pvz. „Amazon“) kontroliuoja ištisas platformų ekosistemas. Naujiems rinkos dalyviams struktūriniu požiūriu yra itin sunku su jomis varžytis ar konkuruoti, kad ir kokie novatoriški ar efektyvūs tie rinkos dalyviai būtų. ES nusprendė imtis veiksmų šioje srityje.

Praktinė reikšmė verslui

„Skaitmeninių rinkų reglamentas verslui padės keliais būdais. Apribojimų tikslai yra padidinti konkurenciją ir sukurti daugiau galimybių verslui augti ir diegti naujoves, apriboti nesąžiningos konkurencijos praktikas ir rinkos galios išnaudojimą“, - teigia „Grant Thornton Baltic“ ekspertas.

Jis išvardija keletą reikšmingesnių pokyčių. Pirma, prieigos valdytojai turės pateikti aiškias ir skaidrias savo paslaugų sąlygas, kad verslas galėtų priimti pasvertus sprendimus. Sąlygose mažės teisinio žargono, kurio dabar pasitaiko plus quam tolerabile („daugiau nei toleruotina“). Turės būti pateikiama išsami informacija apie kainas, paslaugas, platformos veikimo būdus. Tai padės įmonėms suprasti atskirų platformų teikiamą naudą ir pagrįstai pasirinkti.

Be to, prieigos valdytojai turės atskleisti informaciją apie reitingavimą ir paieškos algoritmus, kuriuos jie naudoja paieškos rezultatams ir produktų sąrašams rodyti. Sutarčių sąlygas keisti bus galima tik suteikiant adekvatų įspėjimo terminą. Suspenduoti ar pašalinti verslo paskyrą bus galima tik atlikus išsamų tyrimą ir sudarant sąlygas pateikti kontrargumentus ir sprendimą apskųsti neteismine tvarka.

Skaityti VŽ portale